GRAAFISET KUVIOT
Käyttöliittymäsuunnittelu
2.12.2016

Kuvien sisällön ja laadun merkitys yrityksen markkinoinnissa

Päivi Hänninen

Yksi kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa on vanha klisee, mutta edelleen niin totta. Suunniteltaessa yrityksen markkinointimateriaaleja on hyvä olla erityisen tarkkana sen suhteen, minkälaista kieltä kuva puhuu. Jos kuvan välittämään viestiin ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota, voi katsojalle muodostua mielikuva, joka on täysin vääränlainen yrityksen tavoitteisiin nähden. Mielikuva painuu tiedostamatta katsojan mieleen muutamassa sekunnissa ja se voi ohjata ratkaisevalla tavalla palvelua tai tuotetta etsivän henkilön toimintaa. Laadukas kuva kertoo positiivista viestiä yrityksen arvoista, laadusta, palveluista ja tuotteista, kun taas sisällöllisesti ja teknisesti huono kuva voi olla jopa kaupan este.  

Kun painotuotetta tai esimerkiksi verkkosivuja lähdetään suunnittelemaan, on tärkeää huomioida, kuinka hankitaan toteutuksessa käytettävät kuvat. Paras vaihtoehto on ottaa projektiin mukaan hyvä ammattivalokuvaaja ja tehdä kuvauksia varten huolella harkittu kuvaussuunnitelma. Ennen kuin kuvaussuunnitelmaa päästään laatimaan, täytyy olla selvillä sisällöllinen ajatus siitä, minkälaista visuaalista viestiä kuvilla lähdetään tavoittelemaan.  

Henkilökuvaukset

Tärkeää on välittää valokuvaajalle tieto siitä, minkälaiseen julkaisuun, ympäristöön ja formaattiin valokuvia tullaan käyttämään. Kuvaussuunnitelma pitää sisällään myös esimerkiksi valmiiksi valitun miljöön, jossa kuvaukset toteutetaan. Jos kyse on henkilökuvauksesta, sovitaan etukäteen millä tavalla kuvattavat henkilöt pukeutuvat. Kuvasta ja henkilöiden kasvoilta täytyy välittyä oikeanlainen tunnelma ja tässä kohtaa ammattitaitoinen, ihmisten kanssa hyvin toimeen tuleva ja kuvaustilannetta oikealla tavalla ohjaava kuvaaja onkin kullan arvoinen.  

Tuotekuvaukset, toimitilat ja rakennukset

Kuvattaessa tuotteita, toimitiloja tai esimerkiksi rakennuksia, korostuu kuvaussuunnitelmassa sommittelu ja erityisen tärkeää onkin kuvaajan tekninen osaaminen. Erilaisilla valaistuksilla, syväterävyyksillä ja kuvakulmilla hyvä kuvaaja saa esiin kohteen parhaat puolet. Tarpeeksi hyvällä resoluutiolla mahdollistetaan kuvan käyttö mahdollisimman monissa eri kanavissa. Hyvällä valokuvaajalla on monipuolinen kalusto, jolla pärjää monissa erilaisissa, joskus hyvin haastavissakin olosuhteissa. Kuvaajan työhön kuuluu itse kuvauksen lisäksi kuvien jälkikäsittely, jossa parannellaan kuvan teknistä laatua ja tehdään esimerkiksi värisäätöjä.   

Kuvapankkikuvat

Kuvia voidaan hankkia myös kuvapankeista, joista löytyy laajat valikoimat erilaisia vaihtoehtoja, melkeinpä aiheesta kun aiheesta. Kuvapankit ovat houkutteleva vaihtoehto, etenkin edullisten hintojensa vuoksi. Etuna on myös se, että kuvapankeista löytyy kuvia, joita ei olisi mahdollista muutoin hankkia.  

Kuvapankkikuvien käytössä on hyvä olla tarkkana sen osalta minkälaisia kuvia ja mihin tarkoitukseen niitä lähdetään valitsemaan. Selkeästi ulkomailla otetut kuvat eivät tule kysymykseen silloin, kun kuvalla on tarkoitus viestiä esimerkiksi suomalaisesta, pelkästään kotimassa toimivasta yrityksestä. Kuvapankkikuvilla on myös se heikkous, että sama hyvältä vaikuttava kuvalöytö, saattaa pettymykseksi tulla vastaan monissa muissakin julkaisuissa.  

Omat ottamat kuvat

Usein graafisena suunnittelijana törmään tilanteeseen, että vaikka yritys on valmis panostamaan graafiseen suunnitteluun, yrityksen sisällä on kuitenkin päätetty säästää ottamalla valokuvat itse. Mikäli yrityksestä tai sen lähipiiristä ei löydy taitavaa puoliammattilaista osaajaa, jolla on hyvä järjestelmäkamera ja taito käyttää sitä, ajatus kannatta heti alkuun unohtaa. Kaikki se panostus mikä tehdään graafisen suunnittelun eteen, valuu hukkaan sillä hetkellä kun markkinointimateriaalin layoutiin sijoitetaan huonolaatuinen ja epäsopiva kuva.  

Omilla ottamilla kuvilla on kuitenkin oma paikkansa yrityksen markkinoinnissa. Blogeissa ja eri sosiaalisen median kanavissa voi hyvin käyttää omia ottamia kuvia, koska nopeasti välitettävässä some-viestinnässä ollaan vähemmän muodollisia ja kurkistetaan monesti yrityksen kulissien taakse. Hyvälaatuinen ja kiinnostava kuva huomataan kuitenkin myös niin Facebookissa kuin Instagramissa, joten kuvien laatuun ja sisältöön kannattaa panostaa kaikissa tilanteissa.

~
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form