GRAAFISET KUVIOT
Käyttöliittymäsuunnittelu
25.04.2018

Hakukoneoptimointi hyötykäyttöön yrityksesi markkinoinnissa

Hakukoneoptimointi kuuluu yhtenä osana yrityksen markkinointitoimenpiteisiin. Huolella tehty optimointi tekee työtä verkossa 24/7 ja tuo yrityksellesi uusia yhteydenottoja sivustosi kautta. Optimointi ei ole kuitenkaan kertaluontoinen toimenpide, vaan jatkuva prosessi, silloin kun halutaan aidosti saavuttaa toivottu näkyvyys ja lisää uusia kaupan mahdollisuuksia verkosta.

Kun tavoittelet sivustollesi hyvää sijoitusta Googlen orgaanisissa, eli maksuttomissa hakutuloksissa, aseta heti alkuun selkeät tavoitteet ja mittaa tavoitteiden toteutumista seuraamalla kävijätilastointia esimerkiksi tiettynä kalenteriin merkittynä päivänä kerran kuukaudessa. Teet näin sivustosi kehittämisestä systemaattisen rutiinin, eikä kehitystyö jää unohduksiin muun liiketoiminnan jalkoihin. Tilastoista huomaat, mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät. Näin pystyt tekemään sivustollasi muutoksia ja kehittää niitä oikeaan suuntaan.

Sivuston kehittämiseen ja sivuilla kävijöiden liikenteen tilastointiin on tarjolla Googlen ilmaisia työkaluja kenen tahansa hyödynnettäväksi. Google Analytics tilastoi mm. sivujen päivittäiset käynnit, liikenteen lähteet, sivustossa käytetyn ajan sivukohtaisesti ja millä hakusanoilla sivustolle on tultu.

Google Search Consolen avulla saat tietoa siitä, kuinka Google-ystävälliset sivusi ovat, miten ne näkyvät hakutuloksissa ja onko sivuilla esimerkiksi vakavia virheitä tai ongelmia, jotka estävät sivujesi näkymisen hakukoneissa.  

Googlen algoritmi on muuttunut viime vuosina niin, että arvokas ja tuore sisältö on se, joka auttaa sivustoa nousemaan korkealle hakutuloksissa. Tämän vuoksi monet yritykset ovat perustaneet asiantuntijablogin osaksi yrityssivustoaan. Kun sisältö palvelee aiheesta kiinnostunutta lukijaa, hakukoneet ohjaavat lukijat arvokkaan tiedon äärelle. Arvokas sisältö palvelee yritystä myös sisältömarkkinoinnin näkökulmasta ja tuo tämänkin vuoksi sivuille lukijoita esimerkiksi some- tai sähköpostimarkkinoinnin välityksellä.

On syytä myös muista, että myös teknisesti oikein toteutetut mobiiliystävälliset ja SSL-suojatut sivut palvelevat niin ikään lukijaa ja ovat ”mannaa” hakukoneille.

Nämä kaikki edellä mainitut seikat ovat osa nykyaikaista hakukoneoptimointia, mutta on syytä muistaa myös perinteiset tavat varmistaa, että sivuston eri osiot ja asiat ovat teknisesti ja rakenteellisesti kunnossa hakukoneita silmällä pitäen. Näitä ovat esimerkiksi;

- Avainsanat
- Otsikoinnit
- Tekstisisällön pituus ja avainsanojen esiintyvyys
- Alt-määritteet
- Kuvatekstit
- Kuvatiedostojen nimeäminen
- Metatekstit (Titlet ja descriptions-tekstit)
- Sivujen Url-otsikot

Google on kasannut hakukoneoptimoinnin aloitusoppaaseen parhaat käytännöt, joilla hakukoneiden on helpompi indeksoida ja ymmärtää sivustosi sisältöä.

Eri julkaisujärjestelmät sisältävät nykyisin hyviä ja helppoja työkaluja sivuston hakukoneoptimointiin niille, jotka haluavat tehdä ja kehittää itse oman yrityssivuston hakukoneoptimointia. WordPress -sivustoihin voidaan asentaa hakukoneoptimointia varten esimerkiksi Yoast SEO –lisäosa, joko ilmaisena tai maksullisena laajempana versiona. Maksullisista julkaisujärjestelmistä esimerkiksi Innowise CMS -julkaisujärjestelmässä hakukoneoptimoinnin SEO-työkalut kuuluvat perussivuston vakiovarusteisiin.

~

Päivi Hänninen

Graafisen alan asiantuntija, graafinen suunnittelija ja web designer. Studio Obran perustaja ja yrittäjä vuodesta 2006. Kahden jo aikuisikään ehtineen nuoren äiti.

Tilaa uutiskirje, jossa saat hyviä vinkkejä visuaaliseen markkinointiin liittyen, sekä linkin viimeisimpään blogiartikkeliini.



Kirjoita vasemmalla oleva koodi

Blogiarkisto