GRAAFISET KUVIOT
Käyttöliittymäsuunnittelu
08.08.2019

Kuinka usein verkkosivut tulisi uudistaa?

Minulta kysytään silloin tällöin, kuinka usein verkkosivut tulisi uudistaa? Mitään yksiselitteistä vastausta tähän ei ole, mutta kokemus on osoittanut, että kolmen tai neljän vuoden välein on ollut useimmille yrityksille sopiva väli tehdä isompi remontti kotisivuille.

Listasin alle kysymyksiä, joiden pohjalta voit miettiä, alkaako oman yrityksesi sivustolla tulla ”parasta ennen” -päiväys kohtapuolin vastaan.

- Ensivaikutelma sivustosta – onko sivuston ulkoasu tätä päivää?
Sivuston design vanhenee auttamatta sivuilla kävijöiden silmissä muutamassa vuodessa. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että eri aikakausilla on omat leimalliset tunnusmerkkinsä kaikessa muotoilussa ja ennen pitkää tämän päivän verkkosivujen designkin muuttuu retroksi. Ajan tasalla oleva sivusto kertoo yrityksen elinvoimaisuudesta, kun taas vanhan oloinen sivusto herättää kysymyksiä onko yritys toiminnassa tai kuinka sillä menee.

- Palveleeko sivuston käyttöliittymä edelleen sivustolla kävijöitä?
Joskus yrityksen toiminnassa tapahtuu muutoksia, jotka vaativat asioiden uudelleenjäsentelyä myös sivustolla. Jotta tärkeät asiat tulevat hyvin esille ja tarvittava tieto on helposti sivuston käyttäjien löydettävissä, sivusto tarvitsee usein rakenteellisia muutoksia.

- Onko sivuston sisältö ajan tasalla?
Sisältö ei ehkä enää vastaa yrityksen nykyistä toimintaa ja tarjontaa. Sinne on kenties päivitetty pakolliset muuttuneet tiedot, mutta sisällön kehitys on saattanut jäädä muiden kiireiden jalkoihin.

- Onko hakukoneoptimointi ajan tasalla?
Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä ja sitä tulisi kehittää ja seurata säännöllisesti. Kun tilanteet ja sisällöt vaihtuvat, täytyisi muistaa samalla tarkistaa myös optimointi.

- Ovatko sivuston valokuvat vanhentuneita?
Sivuston henkilöstökuvat kannattaa pitää ajan tasalla ja tunnistettavissa. Samoin toimitila-, laite- ja tuotekuvien täytyy ehdottomasti vastata nykytilaa.

- Onko sivuston ylläpito hankalaa?
Sivustolla kannattaa olla hyvä julkaisujärjestelmä, jotta ylläpito käy kätevästi, eikä vie kohtuuttoman paljon aikaa muilta töiltä.

~

Päivi Hänninen

Graafisen alan asiantuntija, graafinen suunnittelija ja web designer. Studio Obran perustaja ja yrittäjä vuodesta 2006. Kahden jo aikuisikään ehtineen nuoren äiti.

Tilaa uutiskirje, jossa saat hyviä vinkkejä visuaaliseen markkinointiin liittyen, sekä linkin viimeisimpään blogiartikkeliini.



Kirjoita vasemmalla oleva koodi

Blogiarkisto