GRAAFISET KUVIOT
Käyttöliittymäsuunnittelu
02.09.2016

Yrittäjä – lue ammattilaisten vinkit ja onnistu messujen näytteille asettelussa

Messu- ja näyttelysuunnittelu oli opiskeluaikanani yksi mieliaineistani. Tuolloin messuosastojen pienoismalleja kasattiin sormet liimassa, viimeisenä yönä ennen harjoitustyön palautusta. Aikatauluista ei joustettu, tilanne oli kuin oikeassa työelämässä ja hyvä niin – näin jälkeen päin ajatellen.  

Nykyään suunnittelen asiakkailleni paljon erilaisia messumateriaaleja, yleensä pääasiassa esitteitä, rolluppeja ja messuseinäkkeitä. Hyviä perusperiaatteita messuosastoa suunniteltaessa on toteuttaa kaikki messumateriaalit yhtenäisen graafisen yritysilmeen mukaan ja pyrkiä pitämään messuosaston yleisilme selkeänä. Pienen osaston väritykseksi suosittelen selkeää ja suppeaa väriskaalaa. Isommissa osastoissa, joissa katseluetäisyyttä on enemmän, voidaan käyttää runsaammin värillisiä elementtejä ja näyttäviä kuvaseinäkkeitä.  

Ympärilläni on runsas ja osaava joukko yhteistyökumppaneita, jotka tekevät myös työtä messujen tiimoilla. Tein kyselykierroksen ja pyysin parhaat messuvinkit kultakin kumppanilta oman toimialansa näkökulmasta; Espoon Painovoiman Juha Kirjakoffilta, DiPrint Oy Eco Displayn  Tapio Tuomiselta, OK-Serin Osku Koskelinilta ja SR-Logistiikan Kati Rodakselta.

Painatukset kuntoon

Espoon Painovoiman Juha Kirjakoff  kehottaa erottautumaan messuilla muista näytteilleasettajista näyttävillä printtimateriaaleilla. Messuesitteestä voi tehdä hyvinkin erottuvan jo pelkästään erilaisella formaatilla. Jos uskalletaan poiketaan yleisimmästä A4 koosta, ollaan jo oikealla tiellä.  

Juha jakaa messukävijät kahteen päätyyppiin – niihin, jotka varaavat aikaa ja kiertelevät osastoilla tuntikausia ja niihin, jotka pistäytyvät paikan päällä pikaisesti katsomassa ennakkoon valitut kiinnostavimmat näytteilleasettajat. Enemmän aikaa messuilla viettävät messukävijät keräävät usein messukasseihin suuriakin määriä messumateriaaleja. Nopeat messukävijät puolestaan eivät halua kantaa mukanaan juuri mitään ylimääräistä. Jos yrityksen messuesite suunnitellaan mahtumaan taskuun tai käsilaukkuun, on moni valmiimpi ottamaan ojennetun esitteen vastaan. Taskuun mahtuva esite voi olla vaikka haitarimallinen, johon mahtuu riittävä määrä informaatiota. Hauskalla ja hyvällä idealla erottuu aina positiivisesti ja jää ihmisten mieliin.  

Juha kehottaa miettimään painatusasioita hyvissä ajoin ennen messuja. Kun aikaa varataan riittävästi lopputulos on aina harkitumpi ja vältytään turhalta stressiltä.

 

 

Erotu oikeanlaisilla messukalusteilla

Myös ekologisiin messukalusteisiin erikoistuneen DiPrint Oy Eco Displayn Tapio Tuominen suosittelee kiinnittämään erityistä huomiota siihen, että erottuu positiivisella tavalla muista näytteilleasettajista. Kun messukalusteet ovat yrityksen brändin ja teeman mukaan yksilöllisesti suunnitellut ja käytettävissä olevaan tilaan sopivat, koko messuosaston yleisilme on huoliteltu ja herättää messukävijän kiinnostuksen.  

Messukalusteiden valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota myös niiden kestävyyteen ja uudelleenkäytettävyyteen. Kalusteita ei tarvitse hankkia vain yhtä käyttökertaa varten, vaan niitä voi hyödyntää myöhemmin useissa eri tapahtumissa. Kun kalusteet ovat helposti muunneltavia, ne soveltuvat erilaisiin tiloihin ja käyttötarkoituksiin.  

Messukalusteiden hankinnassa on tärkeää ottaa huomioon paloturvallisuus. Eco Displayn kierrätettävät messukalusteet täyttävät kaikki Helsingin Messukeskuksen paloturvallisuusmääräykset.

Alla kuvia Eco Displayn toteuttamista messukalusteratkaisuista.

 

 

Messukasseilla lisää näkyvyyttä

Osku Koskelin OK-Seristä antaa seripainoasiantuntijana ja kokeneena messukassien toimittajana ohjeita siihen, millaisia messukasseihin kannattaa panostaa. Oskun mukaan kookkaan kassin etu on paitsi, että sen sisään mahtuu paljon esite- ja muuta messumateriaalia, myös kilpailijoiden pienemmät kassit päätyvät helposti isomman kassin kätköihin. Painatuksen puoleisuus kannattaa miettiä, jotta huolella suunniteltu painatus ei kulje messuilla "väärin päin" eli reittä vasten. Kaksipuoleisella painatuksella tällainen mahdollisuus minimoidaan, kuitenkaan hinnan tuplaantumatta.
   
Hyvin suunniteltu, logolla varustettu kassi jää usein näkösälle pidemmäksi aikaa tai päätyy parhaassa tapauksessa uusiokäyttöön. Puuvilla- ja kuitukangaskassi kestää käytössä pidempään kuin paperikassi.  

Usein luullaan että kasseja täytyy tilata isoja määriä ja ne voi jäädä sen vuoksi kokonaan tilaamatta. OK-Serin minimi toimitusmäärä on 100 kpl, mikä saattaa riittää yritykselle usein pienemmillä messuilla. Oskun mukaan OK-Seristä kannattaa kysyä kasseja pikaisellakin aikataululla.

 

 

Messuosaston rakenteiden ja materiaalien kuljetukset

Espoolaisen logistiikka- ja kuljetusyhtiön SR Logistiikan Kati Rodas neuvoo kiinnittämään huomiota siihen, kuinka oikein hoidetulla messurakenteiden ja materiaalien kuljetuksella yritys  saa kaiken hyödyn irti heti messujen ensihetkistä lähtien. Katin mukaan mikään ei ole niin kallista, kuin tyhjä messuosasto messujen alkamisajankohtana, kun ensimmäiset messuvieraat ja potentiaaliset asiakkaat kiertelevät osastoilla. Yritys säästää siinä, kun se voi keskittyä heti messujen avauduttua kaikkein olennaisempaan; myyntiin ja asiakkaiden kohtaamiseen.  

Oikein hoidettu ja ennakkoon hyvin suunniteltu kuljetus varmistaa sen, että rakenteet ja kaikki tarvittava materiaali on paikan päällä juuri oikeaan aikaan. Messukuljetuksiin erikoistunut kuljetusyhtiö huolehtii yksityiskohdista ja näytteilleasettaja voi keskittyä olennaiseen; myyntiin ja asiakkaiden kohtaamiseen, heti messujen avauduttua. Kuljetusyhtiö huolehtii myös messujen päätyttyä osaltaan siitä, että osasto saadaan purettua ja elementit kuljetettua pois messualueelta vaivattomasti.

~

Päivi Hänninen

Graafisen alan asiantuntija, graafinen suunnittelija ja web designer. Studio Obran perustaja ja yrittäjä vuodesta 2006. Kahden jo aikuisikään ehtineen nuoren äiti.

Blogiarkisto

Tilaa uutiskirje, jossa saat hyviä vinkkejä visuaaliseen markkinointiin liittyen, sekä linkin viimeisimpään blogiartikkeliini.



Kirjoita vasemmalla oleva koodi