GRAAFISET KUVIOT
Käyttöliittymäsuunnittelu
17.05.2018

Vaikuta ja vakuuta logosuunnittelun keinoin

Logo on yrityksen tärkein ja näkyvin yksittäinen visuaalinen elementti. Hyvä logo viestii tiukkaan tiivistetyssä, yksinkertaisessa muodossaan mielikuvaa yrityksen toimialasta, tuotteista, arvoista, tavoitteista, hinnasta ja ennen kaikkea laadusta.

Satsaa logosuunnitteluun ja muista kohderyhmä

Mitä laadukkaampi tuote tai palvelu, sen enemmän logosuunnitteluun kannattaa satsata. Satsaaminen tarkoittaa kartoitukseen, analysointiin, suunnitteluun ja toteutukseen käytettävää aikaa. Myös silloin kun myydään edullista tai keskihintaista tuotetta tai palvelua, on tärkeää miettiä tarkkaan logon viesti, sillä se mikä tulee logosuunnittelussa pitää kristallinkirkkaana mielessä ja jota ei voi liikaa painottaa, on kohderyhmä.

Kohderyhmäajattelulla ohjataan asiakkaat niiden tuotteiden ja palveluiden äärelle, jotka tyydyttävät juuri heidän tarpeitaan. Myös kilpailevat yritykset on hyvä huomioida ja miettiä omalle yritykselle sopiva tulokulma, jolla painua asiakkaitten mieliin.

Logosuunnittelu on järkevää toteuttaa muun yritysilmeen suunnittelun yhteydessä. Näin saadaan aikaiseksi kokonaisvaltainen paketti, joka toistuu kaikissa yhteyksissä ja medioissa, joissa yritys on visuaalisesti esillä. Kuitenkin jos esimerkiksi alkuvaiheessa olevan yrityksen on pakko valita millä minimissään lähtee liikkeelle, on suositeltavaa panostaa juuri logoon ja sen värimaailmaan. Logon värimaailmaa voi logon yhteydessä käyttää ja toistaa julkaisuissa alkuun yhtenäisen ilmeen aikaansaamiseksi ja teettää muu graafinen ilme (lisävärit, fontit, graafinen elementti, kuvamaailma ja graafinen ohjeisto) myöhemmässä vaiheessa.

Johdonmukaisesti toistuva ja tunnistettava logo kirkastaa yrityksen brändiä

Mitä useammassa yhteydessä logo on esillä, sen paremmin se jää mieleen ja vahvistaa sekä kirkastaa yrityksen brändiä. Esimerkiksi vuoden 2017 kymmenen arvostetuimman suomalaisen brändin listaa katsoessa, on kenen tahansa helppo palauttaa mieleensä visuaalisesti kunkin yrityksen logo. Samaan tapaan pelkän tunnetun logon nähdessä, on helppo nopeasti mieltää, mille yritykselle logo kuuluu ja tavoittaa mielikuvat siitä mitä se edustaa.
1.    Fazerin Sininen
2.    Fiskars
3.    Fazer
4.    Lego
5.    Joutsenmerkki
6.    Abloy
7.    Hyvää Suomesta -merkki eli Joutsenlippu
8.    Avainlippu
9.    Valion voi
10.  Iittala

Hyvä logo kestää aikaa

Satsaus logoon kannattaa, sillä se ei ole kuluerä vaan sijoitus, joka tuo siihen satsatun panoksen moninkertaisesti takaisin. Yrityksen markkinoinnissa heitetään hukkaan arvokasta aikaa ja rahaa päätymällä esimerkiksi ensin alkuun edulliseen hätäratkaisuun ja teettämää tarkoitukseen sopiva, lopullinen logo myöhempänä ajankohtana. Erityisesti pienemmän yrityksen brändin tunnettuus kärsii ja lähtee uudelleen lähes nollasta, kun logo muuttuu radikaalisti täysin aiemmasta poikkeavaksi. Tämän vuoksi logon suunnittelussa on hyvä huomioida, että se kestää aikaa sekä on jatkossa muokattavissa ja uudistettavissa asteittaisin pienin muutoksin, ajan hengen mukaiseksi.

 

~

Päivi Hänninen

Graafisen alan asiantuntija, graafinen suunnittelija ja web designer. Studio Obran perustaja ja yrittäjä vuodesta 2006. Kahden jo aikuisikään ehtineen nuoren äiti.

Tilaa uutiskirje, jossa saat hyviä vinkkejä visuaaliseen markkinointiin liittyen, sekä linkin viimeisimpään blogiartikkeliini.



Kirjoita vasemmalla oleva koodi

Blogiarkisto