Onko käyntikortti enää tarpeellinen? Onko LinkedIn nykyajan käyntikortti?

Onko käyntikortti enää tarpeellinen? Onko LinkedIn nykyajan käyntikortti?

Yritysmaailmassa ja verkossa on viime aikoina käyty mielenkiintoista keskustelua siitä, onko käyntikortti enää nykypäivänä tarpeellinen. Moni kokee käyntikortin markkinoinnin ja verkostoitumisen välineenä vanhanaikaiseksi ja joidenkin mielestä yhteystiedot on mahdollista vaihtaa kätevämmin esimerkiksi LinkedInin kautta. Käyntikortti nähdään myös ylimääräisenä kuluna, sekä ympäristönsuojelun kannalta turhana paperin tuhlauksena.

Perinteisen printin ja digitaalisuuden välillä ei kuitenkaan tarvitse, eikä kannata tehdä pois sulkevia valintoja, sillä molemmat vahvistavat ja tukevat tehokkaasti toisiaan. Jokaisella yrityksellä tulisikin olla edelleen sekä käyntikortit, että LinkedIn ahkerassa käytössä.

Voiko perinteisellä käyntikortilla olla ominaisuuksia ja arvoja, jotka peittoavat digitaalisuuden?

Monet meistä oppivat ja muistavat asioita visuaalisesti, osalle tuntoaisti on väylä, jolla asiat painuvat ja palautuvat mieleen parhaiten. Hyvin suunniteltu ulkoasu ja kädessä miellyttävältä tuntuva materiaali kertovat yrityksestä positiivista tarinaa ja vahvistavat muistijälkeä.

Käyntikortti on kustannukseltaan pieni, mutta kokonaisuudessa kenties merkittävän tärkeä elementti, joka voi palauttaa henkilön tai yrityksen mieleen, joskus jopa vuosien päästä ja juuri tärkeällä hetkellä. Mieleen on voinut jäädä esimerkiksi logo, värit tai käyntikortin poikkeava muoto, jopa silloin kun itse henkilön tai yrityksen nimi ei enää muistu mieleen. LinkedInistä voi olla vaikea lähteä etsimään henkilöä puutteellisilla tiedoilla satojen kontaktien joukosta, mutta käyntikorttikansiosta tai pöytälaatikosta huolella talteen laitettu, mieleen jäänyt kortti löytyy.

Onko digitaalinen sovellus aina nopea ja helppo verkostoitumistilanteessa?

LinkedIn on kätevä ja saattaa pelastaa yhteystietojen vaihtamisen silloin, jos käyntikortti ei ole mukana. Kuitenkin sovellusten esiin kaivaminen verkostoitumistilanteessa saattaa häiritä ja keskeyttää hyvään vauhtiin päässeen keskustelun ja latistaa tunnelman. Myöskään osalle ihmisistä yhteystietojen vaihto ja verkostoituminen sähköisesti ei ole ylipäätään luontevaa ja kaikki eivät myöskään ole vielä somessa.

Käyntikortti ei petä, se on helppo ojentaa, siitä ei lopu akku eikä se tarvitse verkkoyhteyttä. Kortista voi tarkistaa nopeasti vastapuolen nimen ja yrityksen, mikäli ne esittelyssä vilahtavat ohi tai unohtuvat. Kun korttiin on merkitty myös aktiivisessa käytössä olevat some-kanavat, yhteydenotto on tapaamisen jälkeen helppoa.

Jokainen voi itse valita, mitä tekee saamalleen käyntikortille. Moni haluaa edelleenkin säilyttää käyntikortit ihan sellaisenaan, osa skannata ja tallentaa tärkeät tiedot puhelimen muistiin. Jotkut verkostoituvat kortissa olevien tietojen pohjalta somessa, silloin kun näkevät sen tarpeelliseksi. Jokaisella on oma mieleiseksi muotoutunut tapa toimia, jolle on hyvä antaa mahdollisuus.